Bruiloftslied

Toen zangeres Kim Weston in 1963 het nummer ‘It Should Have Been Me’ (geschreven en gecomponeerd door William ‘Mickey’ Stevenson en Norman Whitfield), in een van de opnamestudio’s van Motown opnam, was het lied niet veel meer dan een klaagzang over een verbroken relatie.

Het nummer heeft de herkenbare Motown-sound van de beginjaren van het platenlabel. Emancipatie had begin jaren zestig van de vorige eeuw nog geen bestaansrecht en daarom is de bezongen tekst meer een wanhoopskreet dan een statement. Weston bezingt dat haar ex-vriendje met een andere vrouw door het gangpad van de kerk naar het altaar loopt, waar de priester op hen wacht om hen te trouwen. Weston wordt op het nummer bijgestaan door de, toen nog, ‘hitloze Supremes’: Diana Ross, Florence Ballard en Mary Wilson. In het nummer bezingt Weston dat haar ex-vriendje zich eerst nog even omdraait en naar haar glimlacht. Ze voelt zich gekwetst en roept, nadat alle gasten zijn gaan staan, dat zij het had moeten zijn in plaats van de nieuwe vrouw die naast hem staat. Dat ze zich in de steekgelaten voelt en dat zij toch degene is die echt naast hem had moeten staan, want ze was er klaar voor om hem te trouwen.

Hoe gênant kan je het voor iedereen en jezelf maken tijdens zo’n ceremonie? Weston gaat nog even door met klagen over dat het ex-vriendje de belofte had gedaan om haar nooit te verlaten en nu staat hij daar, hand in hand met iemands anders, klaar om ‘I do’ te zeggen. Het refrein neemt het weer over en Weston zingt sentimenteel dat zij het echt had moeten zijn, die naast hem voor het altaar staat. Wanneer de priester in het lied -volgens Amerikaans gebruik aan alle aanwezigen de stelling voorlegt dat wanneer iemand bezwaar heeft tegen dit huwelijk, deze het nu moet zeggen of voor altijd moet zwijgen. Dit is Weston’s cue om voor een derde keer te kwelen dat zij het had moeten zijn die naast de bruidegom staat. The Supremes begeleiden haar klaagzang op de achtergrond met verschillende oehs en ahs en zo komt het nummer na 2:17 minuten ten einde.

In 1968 brengen Gladys Knight and the Pips hetzelfde nummer op het label van Motown uit. We zijn inmiddels 5 jaar later, en niet alleen de melodielijn is nu meer soulvol, ook de vrouwenemancipatie heeft haar kop opgestoken. Deze uitvoering van ‘It Should Have Been Me’ heeft een korte intro op elektrische gitaar van de welbekende bruidsmars van Richard Wagner. De door Gladys Knight gezongen versie is niet zozeer een klaagzang, maar eerder een statement. Dit komt zeer waarschijnlijk door de krachtige soulstem van Knight. The Pips zingen op de achtergrond mee, waardoor het nummer ook minder als een ‘vrouwending’ overkomt. Het onderwerp van de songtekst blijft treurig: gedumpt worden door je vriend, die daarna vrolijk naar je knipoogt als hij op het punt staat met een ander in het huwelijksbootje te stappen. Gladys laat iedereen geloven dat zij het had moeten zijn, om aan het altaar te staan, maar onder de melodielijn hoor je dat Knight eigenlijk bedoelt: ‘Jammer knul, maar voor jou tien anderen.’

In 1976 wordt het nummer ‘It Should Have Been Me’ nogmaals via het Motownlabel uitgebracht. Dit keer in de uitvoering van Yvonne Fair. Deze versie behaalde een top vijf notitie in het Verenigd Koninkrijk. De krachtige soulstem van Fair geeft deze uitvoering van het nummer een totaal andere visie. Het is het beeld van een hele boze vrouw. Geen geklaag, eerder gefoeter. Fair is het er namelijk he-le-maal niet mee eens dat haar ex-vriend nu met een ander voor het altaar staat. Ze schreeuwt het uit dat ook zij het had moeten zijn in plaats van de nieuwe vrouw die naast hem staat. Fair heeft bij deze uitvoering geen achtergrondkoortje, en deze heeft ze met haar krachtige stem helemaal niet nodig. Ik heb het idee dat de bezongen ex-vriend in deze versie van het nummer opgelucht kan ademhalen dat hij nu met een andere vrouw voor het altaar staat, want Fair zet zichzelf neer als een boze, gekwetste, maar vooral gestoorde vrouw.

In 1986 brengt de Nederlandse popgroep I’ve Got The Bullets met zangeres Frederique Spigt het nummer in een typisch jaren 80 rockversie (trompetgeschal uit een synthesizer) uit, maar verder dan een notering in de tipparade is deze versie niet gekomen. In 1991 brengt de Amerikaanse zangeres Patricia Daniels, bij het grote publiek bekend als Adeva een houseversie van het nummer uit. Deze uitvoering van ‘It Should Have Been Me’ is in Nederland nooit uitgebracht.

Spotifylinks naar de verschillende uitvoeringen.
Kim Weston (1963)
Gladys Knight and the Pips (1968)
Yvonne Fair (1976)
I’ve Got The Bullets (1986)
Adeva (1991)

Auteur: Dray

'Je wordt met de lach leuker.'

U mag reageren.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s