De Mol

Ondergedoken in Argentinië.

Advertenties

Afgelopen zaterdag werd uiteindelijk bevestigd wat half Nederland al in januari wist: televisiepresentator Klaas van Kruistum is de Mol. De programmamakers geven achteraf toe dat het niet slim was om een wel heel duidelijk hint te geven over de identiteit van de Mol. Regisseur Rick McCullough dacht er mee weg te kunnen komen, maar vergat de fanatieke kijkers die alle afleveringen zeer kritisch, en daarbij elke seconde grondig onderzoeken, bekijken.

In de 2e aflevering van dit seizoen, met de titel Het Laatste Woord, Letterlijk, moesten de kandidaten in een oud klooster op zoek naar aanwijzingen, waarbij oud-mollen hints gaven. In deze hints zat een verborgen boodschap. De laatst gesproken woorden van de oud-mollen gaven de woorden: molboek, oordeel, legenda, contra en focus. De laatste letters van deze laatst gesproken woorden vormen de naam Klaas.

In een reactie lieten AvroTros en producent IDTV weten blij te zijn met de reacties. De fanatieke reacties geven aan dat dit de omroep en de producent in ieder geval scherp moet houden. Ze weten nu dat ze de kijkers niet moeten onderschatten, en dit zien ze als een uitdaging. Voor mij was de uitdaging na deze aflevering meer dan tanend geworden. Maar gelukkig was daar -na een afwezigheid van 13 jaar, per 1 februari, een nieuw seizoen van De Mol in België.

Het Belgische televisieprogramma De Mol is het originele concept waar veel andere landen een eigen televisieprogramma van hebben gemaakt. Net als in Nederland is er in de reeks een groep kandidaten die in het buitenland (dit jaar Argentinië) opdrachten moeten uitvoeren, waarbij ze voor elke opdracht geld kunnen verdienen. Alleen heeft de Belgische zender VIER ervoor gekozen om het programma zonder bekende Vlamingen te organiseren.

Door te kiezen voor mensen die elkaar nooit hebben ontmoet (waarbij kandidaten elkaar niet kunnen googelen, zoals het bij bekende mensen wel gebeurt) komt het psychologische aspect van het groepsgedrag beter naar voren. Het aftasten, en het vinden van een plek in de groep. Iemand gedraagt zich opvallend om de anderen om de tuin te leiden, of er is juist sprake van conformistisch gedrag, omdat er gezamenlijk veel geld valt te verdienen.

Het programma De Mol is niet leuker of beter¹ dan de bekende Nederlandse formule van Wie Is De Mol, maar het is ondanks hetzelfde concept toch een ander televisieprogramma. Dit is mede door die onbekende kandidaten, en het spel wordt in België harder gespeeld. De eerste afvaller krijgt de kans om in het spel terug te keren. Wanneer dit niet lukt ontploft er een verfbom in het gezicht en valt er geen extra geld te verdienen. De meerderheid van de groep kiest er alsnog voor om de kandidaat achter te laten.

FullSizeRender

Klik op VIER om de afleveringen te bekijken.
¹ maar eigenlijk wel.

Auteur: Dray

'Je wordt met de lach leuker.'

U mag reageren.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s